Tags

, , , , , ,

Terwijl ik dit zit te typen doe ik het weer, op mijn wang, lip of tong bijten. Allerlei stukjes er vanaf bijten totdat het pijn doet en gaat bloeden of nog verder. Het is niet om mezelf pijn te doen of dergelijke, het is gewoon automatisme. Herken je dit? Lees verder voor erkenning en tips.

Oorzaken:
De meest voorkomende oorzaak van mondbijten (zo noem ik het maar even) is stress. Als je vol stress zit, ga je onbewust dingen dwangmatig doen. Eén van die dingen kan het kapot bijten van je mond zijn. Verder zijn er ook nog oorzaken die verder gaan dan stress, namelijk het pijnigen van jezelf. Dit is een onderwerp wat niet op een blog besproken zou moeten worden, maar met een therapeut. Het is niet aan mij om daar een oordeel over te vellen.

Oplossingen:
Als je de lippen zelf kapot bijt, kan je daar labello of vaseline opsmeren. Deze producten hebben vieze smaakjes, waardoor je dus ‘afgestraft’ wordt om te bijten. Helaas kan je labello of vaseline niet op de binnenkant van je lippen, wangen en tong smeren, dat zou wel erg smerig zijn. Wat ik veel hoor van mensen is dat ze een (haar)elastiekje om hun pols doen en elke keer als ze bijten, trekken ze aan dat elastiekje. Er wordt gezegd dat dit een goede methode zou zijn om het bijten af te leren.
Persoonlijk vind ik dit wel een drastische maatregel, jezelf echt lichamelijk straffen, gaat mij te ver. Om te voorkomen dat je op je wang/tong gaat bijten, kan je op kauwgom gaan kauwen. Hierdoor word je afgeleid van je wang naar de kauwgom.
Probeer dan jezelf af te leiden, ga tv kijken, een boek lezen, noem maar op. Je denkt misschien dat je dan onbewust door gaat. Als je je zelf daarop betrapt, probeer je dan meer in het programma of het boek te verdiepen en blijf denken aan het stoppen van bijten.
Daarnaast moet je natuurlijk aan fijne dingen denken. Vermijd dat onderwerp waar je tegenop ziet en je stress bezorgd, dat verhoogt alleen maar je stress.

Ik hoor dat mensen echt heel veel baat hebben bij de tip van dat elastiekje, als je dat een te creepy oplossing vindt, kan je denken aan de andere tips.

Laatste tip: Als je merkt dat je aften krijgt, let dan goed op of je klachten erger worden en ga dan naar de huisarts. Aften zijn pijnlijke zweertjes aan de binnenkant van je mond die echt goed pijn kunnen doen. Daarnaast kunnen de aften ook een teken zijn van een verminderde weerstand. Let dus goed op bij aften.

Bron afbeeldingen.

xoxo