Tags

, , , ,

Vorige week heb ik gesolliciteerd bij Men at Work en Smit Mode, nou gesolliciteerd; ik heb mijn CV ingeleverd. Als je je CV inleverd, heb je een grotere kans dat je teruggebeld wordt, dan wanneer je even langswipt om te vertellen dat je werk zoekt.

Doel van een CV:
Curriculum Vitae, dat is de betekenis van CV, het staat voor de beschrijving van je levensloop. Als je je CV inlevert bij een bedrijf, kunnen de medewerkers / bedrijfsleiders goed overleggen of jij geschikt bent voor de baan. Doordat jouw informatie op papier staat, is dit goed te doen en kunnen ze geen dingen vergeten. Zorg dus dat je CV goed uitgebreid is ingevuld. En het allerbelangrijkste: Wees eerlijk!

Het opstellen van een CV:
Je begint met de belangrijkste informatie: Je naam, adres, telefoonnummer en e-mail adres. Zo kan een bedrijf je op verschillende manieren contacteren. Tip: als je dichtbij woont, heb je meer kans op de baan. Vanaf een bepaald aantal kilometers tussen jouw huis en het bedrijf, moet het bedrijf jouw reiskosten vergoeden. Daar heeft een bedrijf niet altijd zin in en zou het dus kiezen voor een werknemer dichtbij huis.

Na enkele witregels zet je je vroegere werkgevers neer. Ik heb dus gesolliciteerd bij twee kledingwinkels, maar ik heb al eerder bij een kledingwinkel gewerkt. Ik heb al ervaring in de modebranche, dit is in je voordeel bij sollicitatie.

Daaronder zet je je opleiding. Ik heb ingevuld wat ik nu doe op school (5vwo op mijn school), maar mijn moeder zei dat ik ook mijn typdiploma op moest schrijven. Dit kan ook in je voordeel werken bij bepaalde bedrijven.

Onder je opleiding zet je je hobby’s neer. Mijn hobby’s zijn onder andere mode, maar ook dansen en zingen. Hiermee laat je zien dat je een creatief en actief persoon bent, iets wat bedrijven vaak zoeken!

Dan ga je weer over op het zakelijke; je legt je persoonlijkheid uit. Ben je een nette werker? Raffel je dingen af, of los je dingen altijd goed op? Ben je klantvriendelijk of juist verlegen? Wees alsjeblieft eerlijk, anders neemt het bedrijf niet de persoon aan die jij werkelijk bent.

Tot slot vermeld je natuurlijk het belangrijkste: wanneer ben je beschikbaar om te werken? Zit je nog op school en is de winkel tot 5 uur open? Dan heeft het geen zin om te vermelden dat je na school kan werken. Vermeld je vrije dagen, vakanties (bij mij zijn dat simpel ‘schoolvakanties’) en ik wil graag werken op koopavonden / -zondagen en zaterdagen.

Nu is je CV zo goed als compleet, althans voor iemand van mijn leeftijd die een bijbaantje zoekt. Voor een professioneel CV, kan je internet raadplegen of het aan je ouders vragen.

Bron afbeeldingen.

xoxo

P.S. Ik hou jullie op te hoogte of ik één van de banen heb gekregen!