Tags

,

Elke week komt er een nieuwe update over iets van mij. Iets van mijzelf, waar ik mijn mening overgeef en hoe ik iets ervaar. Het artikel over het Bevrijdingsfestival 2011 is hier een beetje een voorbeeld van: ik vertel wat ik heb gedaan en hoe ik het heb beleefd et cetera. Het is dus een persoonlijke touch (: Lees verder voor deze ‘Mijn….

Deze keer ga ik vertellen over mijn school. Mijn school is anders dan andere scholen. Dit betekent natuurlijk niet dat mensen op mijn school dommer of slimmer zijn, het is immers geen speciaal onderwijs of iets dergelijks. Nee, ik zit op een montessori school. ‘Huh, wat?O_o’ Montessori. Dit is een schoolsysteem waardoor je zelfstandig en op de basisschool spelend leert. Ik zit op het Haags Montessori Lyceum (HML).

Maria Montessori was een Italiaanse arts en pedagoog, het Montessorionderwijs is naar haar vernoemd. Haar kennis voor kinderen, mede door haar pedagogie opleiding, wilde ze gebruik voor iets nuttigs in de maatschappij. Volgens haar waren er in de eerste levensjaren van een kind al een enorme energie en actiedrang in het kind aanwezig. Het wordt vanuit zichzelf gemotiveerd om te ontwikkelen en te leren.

De kern van het montessorionderwijs zit hem in deze zin: ‘Leer mij het zelf te doen’. Het uitgangspunt is dat een kind een natuurlijke, noodzakelijke zelfontplooiing heeft.

Basisschool: 

De montessoribasisschool is anders dan een middelbare montessori school. Ik heb alleen in groep 8 op zo’n montessoribasisschool gezeten. Op deze school plan je elke dag. Je mag elke dag zelf kiezen wat je gaat doen, je hebt dus geen klassikale les. Je moet er wel voor zorgen dat je in één week een bepaald aantal lesjes van een bepaald vak hebt gedaan, anders leer je natuurlijk niet genoeg. Je moet dus erg goed leren om het zelf te doen. Op deze basisschool zit je in een onderbouw, middenbouw en bovenbouw. In de onderbouw zitten de klassen 1 en 2. In de middenbouw zitten de klassen 3, 4 en 5 en in de bovenbouw zitten de klassen 6, 7 en 8. Volgens Maria Montessori is deze hiërarchische opbouw essentieel voor de ontwikkeling van een kind, aangezien je in het gezin ook duidelijk de jongste, middelste of oudste bent. Op de montessorischool ben je dat elk jaar dus weer anders, zo leer je goed omgaan met oudere en jongere kinderen.

Middelbare school: 

Op mijn school wordt vmbo-t (mavo), havo en vwo gegeven. Ook kan je Latijn en Grieks doen, maar hier krijg je geen officieel Gymnasium diploma voor. Je hebt gewoon (bijna) elk uur les. Dan ga je naar het lokaal, net als op elke andere school. Maar het verschil zit hem weer in de klassikale lessen. Die hebben wij niet, wij maken ons huiswerk in de les, wat dus ook maakt dat wij geen huiswerk hebben :)!! Behalve als je achter gaat lopen en je werk dus niet kan afmaken in de les, heb je huiswerk. Ook moeten wij gewoon leren voor proefwerken, die hebben wij natuurlijk wel. Veel scholen hebben ookal vanaf de eerste of de tweede proefwerkweken, die hebben wij pas vanaf het pre-examen jaar (het jaar voor je examenjaar). Ook hebben wij keuze-uren, op dit moment is dat het 3e uur, maar dit gaat veranderd worden, maar dat terzijde. In de keuze-uren mag je zelf kiezen naar welk vak je gaat, als je slim bent ga je naar het vak waarbij je achterloopt, zodat je je achterstand in kunt halen. Ook kan je in keuze-uren proefwerken herkansen, dit kan makkelijk op onze school. In één week moet je als bovenbouwer (4e, 5e, 6e) 10 keuze-uren hebben, dit lijkt veel, maar als bovenbouwer heb je veel tussenuren die je dus ook kunt gebruiken als keuze-uren.

Er zijn veel reizen op onze school, zoals in 4vmbo-t de berghuttentocht naar Oostenrijk / Zwitserland. In 5vwo ging ik naar Rome, maar ik kon ook kiezen voor een uitwisseling met een scholier uit St. Petersburg (Rusland). Als onderbouwer ga je wel gewoon elk jaar op kamp, waarbij de kunstklassen naar Oerol gaan! Overigens zijn onze klassen wel normaal, we zitten niet met bijvoorbeeld 3e en een 4e klas in de klas, maar dit jaar gewoon met 5vwo. Wel is het in de eerste en de tweede zo dat je met vmbo-t, havo en vwo in één klas zit, in de derde splitst vmbo-t hier vanaf en in de 4e is alles echt gesplitst.

Wauw, wat een verhaal! Ik denk dat ik alles wel het uigelegd!

Leuk weetje: Er hebben veel BN’ers vroeger op het HML gezeten, onder andere:

  • Frank Dane (radio 538)
  • Robert Jensen (van Jensen!)
  • Bridget Maasland
  • Sophie in ’t Veld (Lid Europees Parlement)
En nog veel meer! Ik ben er best trots op, haha (:
Ik hoop dat ik genoeg uit heb gelegd, ik heb mijn best gedaan, maar voor mij is het onderwijs normaal, dus het is moeilijk om de verschillen te vertellen.
Klik hier voor een leuke rondleiding op mijn school in de stijl van cribs (: Dit is mede ook de site van mijn school waar verdere informatie en foto’s te vinden is.
Volgende week zondag weer een nieuwe ‘Mijn…’! Stay tuned (:!