Tags

, ,

Misschien heb je het wel eens vaker gehoord: SL(E)S in shampoo. Dit Sodium Lauryl (Laureth) Sulfaat is een van de ingedrienten van shampoo. Het wordt gewoon toegelaten om het in shampoo te verwerken. ‘Nou, ik merk niks,’ zou je denken. Lees verder voor meer informatie over SL(E)S.

Allereerst het verschil tussen SLS en SLES. SLES is de alcoholvorm van SLS. In het Nederlands heet het Natriumdodecylsulfaat, maar op etiketten van producten staat er SLS, daardoor is het gemakkelijk om zo aan deze naam te ‘wennen’.

SLS is een middel dat erg sterk reinigt. SLS wordt gemaakt uit dodecylzuur, oftewel laurinezuur (kokos- of palmolie is de bron hiervan). Dit is dan ook al het eerste ‘excuus’ wat fabrikanten gebruiken: Het komt uit kokosnoten, dit is dus de naturel versie. Nee, dit is niet zo, het blijft even schadelijk. Fabrikanten gebruiken SLS, omdat het goedkoop is en het schuimt goed.

Maar wat schaadt het dan? Daar gaat het nu natuurlijk om. SLS is op lange termijn kankerverwekkend. ”Ja, alles is tegenwoordig kankerverwekkend.” Voor dit feit is echt onderzoek gedaan, daarom wordt het in Europa al veel minder gebruikt. Helaas houdt de VS hier geen rekening mee, let dus alsnog goed op.

Ten tweede blijft SLS een aantal dagen in de huid zitten na aanraking met huid of haren. Hierbij gaat het gemakkelijk in de bloedbaan, waarna het zich kan ophopen in hart, lever, longen en hersenen. Let op zelfs natuurlijke merken kunnen SLS of een verwant ervan: Ammonium Lauryl Sulfaat bevatten.

Vaak staat SLS als een van de eerste ingredienten op het etiket, wat betekent dat het het ingrediënt is waarvan er het meeste in zit.

Verwanten van SLS:

  • Ammonium Lauryl Sulfaat
  • Sodium Myreth Sulfaat
Producten waar SLS (of zijn verwanten) in kan zitten:
  • Shampoo
  • Vloeibare handzeep
  • Douche- en scheerschuim
  •  Face-wash
  • Bubbels

Ik hoop dat ik je niet al te bang heb gemaakt met dit artikel, maar ik denk wel dat het slim is om even op dit onderzoek te wijzen. Ga jij nu letten op SLS in je shampoo, of vind je het eerlijk gezegd maar bullshit verhaal? Lette je er al op en merk je eigenlijk enig verschil? Ik denk eigenlijk dat je niet echt verschil zal merken, dat zal op latere leeftijd gebeuren lijkt mij.

Volg mij op Twitter! 

Abonneer op mijn kanaal op YouTube! 

Volg mij op Bloglovin’!

foto’s zijn van weheartit.com